Patrick Hoekstra

Werken in een callcenter? Daar word je blij van!

Zo’n twee jaar geleden rondde Patrick Hoekstra (26) zijn mbo-opleiding ICT af. Na een welverdiend half jaartje rust bleek het vinden van een structurele baan in die sector geen eenvoudige zaak. “Ik heb bijgeklust bij Student aan Huis om mensen te helpen hun computerproblemen op te lossen, maar dat was het wel. Ik werd uitkeringsgerechtigde zoals dat zo mooi heet en dat is niets voor mij.” Team Werk van de gemeente Leeuwarden wees Patrick op een vacature bij een callcenter, maar daar was hij niet direct door gecharmeerd. “Je kent een callcenter eigenlijk alleen van opdringende mensen die je ongevraagd bellen en proberen je iets te verkopen. Dat is echter maar een deel van het verhaal. De andere kant van een callcenter bestaat namelijk uit een klantenservice die mensen juist op eigen initiatief kunnen bellen wanneer ze iets willen weten, regelen of oplossen. Als medewerkers van zo’n callcenter stoor je mensen niet, je helpt ze juist. Dat is dus heel dankbaar werk en daar word je zelf ook blij van.”

Patrick begon net voor de zomervakantie bij een callcenter/klantenservice van een energiebedrijf. “Je wordt niet direct in het diepe gegooid, maar er gaat een heel traject aan vooraf voordat je helemaal zelfstandig aan de slag kunt gaan. Je krijgt een introductie en je mag eerst eens even rondkijken voordat de echte sollicitatie nog moet beginnen. Als je bent aangenomen, is er en ‘meet & greet’ met de andere medewerkers en krijg je uitgebreid uitleg over je werkzaamheden. Je leert bij in je eigen tempo en er staat altijd iemand klaar om je wegwijs te maken. Het is gemoedelijk, maar uiteindelijk moet je natuurlijk wel presteren. Voor mij en het bedrijf betekent dat vooral klanten tevreden houden of tevreden maken. Hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt, is niet van belang. Als het doel maar wordt bereikt. Er is dus ook geen minimum aantal klanten dat je per dag moet afhandelen. Er wordt niet met een zweep gezwaaid. Ik werk nu 36 uur per week en dat vind ik soms best lang, maar alles bij elkaar bevalt het werken in een callcenter mij uitstekend.” Dat blijkt wederzijds, want vorige maand werd Patrick Hoekstra nog gewaardeerd met de titel ‘Werknemer van de Maand’.

Leer ons kennen

Wij zijn gedreven en hebben een heldere visie

Samen staan wij sterk

Ons team werkt samen met verschillende bedrijiven en organisaties waarmee wij een partnerschap zijn aangegaan.